zofim.org.il
  
 


 
אתר רלי היקרה,
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר רלי היקרה, » ארכיון הכתבות » כתבה: רלי היקרה - איך מסכמים מסע?

תמונת מגזין רלי היקרה - איך מסכמים מסע? פורסם על ידי רלי היקרה
בתאריך 30/4/2015
בכתבה זו צפו 2019 גולשים

 איזו שנה פוריה של הדרכה עברה עלינו! ויש עוד חוויות רבות לפנינו. אני מודה לכל מי שפנה אליי, באופן אישי ודרך המדור, עם שאלות בנושא הדרכה. לצערי אני לא יכולה לענות לכולכם אבל מקווה שתצליחו להפיק מהתשובות שאני מפרסמת תועלת, גם אם הן נוגעות בדילמה הדרכתית אחרת ממה שבוער לכם כרגע.

בשבוע שעבר ביקרתי בשבט יהודה בהנהגת ירושלים וראיתי מדריכים מעולים וחניכים מקסימים יושבים בקבוצות קטנות ומשוחחים על לקחי השואה. לפעמים אנחנו חוששים שחניכים צעירים לא ירצו לנהל דיון סביב שאלות מהותיות אבל הניסיון שלי מעיד בדיוק ההיפך! החניכים כמהים לשיחה איתכם, הם סקרנים ויש להם הרבה שאלות ומחשבות שהם לא תמיד מוצאים מקום להם במשפחה או בבית הספר. דווקא בשבט, בסביבה בטוחה, עם קבוצה קרובה אפשר לשתף, להגיע לעומקים ולתובנות. צריך כמובן לדעת כיצד להוביל את השיחה כדי לשמור על עניין וזה כישור שעל כל אחד מאיתנו המדריכים לעבוד וללמוד כיצד לשפר וללטש אותו. אבל תהיו בטוחים שהחניכים רק מחכים שיפנו אליהם וישאלו אותם מה דעתם.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ש: רלי היקרה, הייתה לנו שנה מדהימה עם המסע בצופים! החניכים בגדוד ממש התלהבו מהצופיות וגם היו משימות מסלול יצירתיות וטובות. הייתי רוצה שהמחנה יהיה קשור לכל מה שעשינו ויהיה דומה (אבל שונה) לחוויה במשך השנה אבל אני לא בטוחה איך כדאי לי לעשות את זה. (רשג"דית ה', הנהגת חיפה)

ת: זו שאלה מצוינת וזה בדיוק הזמן לשאול אותה! דווקא עכשיו, מספיק זמן לפני מחנה הקיץ, יש לנו הזדמנות לעצב את המחנה כך שיתאים לקבוצה שלנו ויבטא את המסע שעברנו במהלך השנה.

הצעד הראשון שאני ממליצה לעשות עם הצוות שלך הוא להעניק להם זמן בישיבת רשג"דית להתבונן על המסע הקבוצתי שלהם בשנה האחרונה. תוכלי לעשות זאת בצורה מתודית ולעזור למדריכים להיזכר ברגעים היפים והמשמעותיים שהקבוצה חוותה. האם יש תמונות שאת יכולה לתלות על הקיר? כתבת שהיו משימות מסלול יצירתיות – אני בטוחה שיש לך צילומים מרגעי שיא של אותן משימות. יש שאלות שאפשר לכתוב על דפים ולפזר בחדר כמו לדוגמה: איזו נקודת מבט מעניינת סחפה את החניכים? איזו מיומנות צופית הם למדו בהתלהבות? אילו משחקים הם אוהבים לשחק? לא משנה באיזה אופן תבחרי לעשות זאת, העיקר שתקדישו זמן לחשיבה על התהליך שכל קבוצה עברה בהובלת המדריך/ה שלה.

לאחר מכן הסתכלו על לו"ז יומי לדוגמה במחנה הקיץ. עברו על הלו"ז ונסו לחשוב על רגעים שבהם אפשר לשלב את הדברים הללו בתוך שגרת המחנה. חשבו בזוגות על רעיונות ועל דרכים מקוריות ויצירתיות להביא את המסע הקבוצתי לידי ביטוי בכל יום במחנה.

המסע הקבוצתי יכול להגיע לידי ביטוי בשתי דרכים מרכזיות: יישום וסיכום. ביישום אני מתכוונת לכך שלא חייבים לדבר על מה שעשינו, אפשר פשוט לעשות, ליהנות מהעשייה ולחוות סיפוק מכך שאנחנו שולטים במיומנות מסוימת בזכות הפעילות המשותפת והמאמצים שהשקענו במהלך השנה. לדוגמה: אם בנינו שולחן שדה כחלק מזמני הצופיות במסע שלנו, עכשיו ניתן לעשות זאת שוב במתחם הקבוצתי כך שנרגיש את תוצאות הלמידה המשותפת שלנו בשנה החולפת. במקרה כזה מחנה הקיץ מעניק משמעות נוספת לחוויות שלנו כקבוצה ומעצים את תחושת היכולת של החניכים.

הפן הסיכומי הוא כל מה שנעשה במחנה שיש בו מימד של התבוננות לאחור על השנה החולפת. פה צריך להיזהר שהמחנה לא יהפוך למרחב שבו רק מעבדים את השנה החולפת ושוכחים את הכאן ועכשיו. כאשר הסיכום נעשה נכון ובמידה המתאימה הוא שופך אור על חוויות הצלחה ונותן לחניכים תחושת התעלות וסיפוק. לדוגמה: אפשר לנצל את היום האחרון במחנה כדי לחזור לנקודות שיא שחווינו כקבוצה או לייחד זמנים עם הקבוצה במהלך כל יום (בסיכום יום למשל) שבו תשוחחו על משהו אחד שהם בוחרים להזכיר מהשנה שעברה: מה למדנו אחד מהשני? כיצד התפתחנו כקבוצה? עם אילו אתגרים התמודדנו?

"מסע מוצלח לא מסתיים לעולם
הקילומטרים כן,
אך הזמן נשאר חקוק בתוכך, הופך להיות חלק ממך.
בסוף המסע אינני מרגיש מנצח אלא יותר
אסיר תודה.

כאילו הדרך עברה בתוכי ולא אני בתוכה." אברהם חלפי

בהצלחה!

רלי

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה