zofim.org.il
  
 


 
אתר רלי היקרה,
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר רלי היקרה, » ארכיון הכתבות » כתבה: רלי היקרה, מה עושים נגד הצקות?

תמונת מגזין רלי היקרה, מה עושים נגד הצקות? פורסם על ידי רלי היקרה
בתאריך 29/12/2013
בכתבה זו צפו 2354 גולשים

 שלום לכם מדריכים יקרים,

תודה לכם שאתם ממשיכים לשלוח שאלות! לצערי אין באפשרותי לענות לכולכם אבל אני לומדת רבות מהמצבים שאתם מתארים לי. אנא המשיכו לשתף אותי ולפנות אליי, גם אם לא אפרסם תשובה באתר אני אשתדל לענות בקצרה במייל. תודה שאתם נותנים לי חלון למחשבות שלכם, לאתגרים, קשיים ודילמות שאתם מתמודדים איתם.

ש: רלי היקרה, יש לי חניך מלא שתמיד החניכים צוחקים ומציקים לו. אותו חניך כבר 3 שנים בצופים ובבית ספר זה אותם חברים שבצופים. בכל פעולה שהוא לא מגיע החניכים שמחים ויורדים עליו, כשהוא מגיע מנסים להציק לו בכל דרך אפשרית עד שהוא יתעצבן ויחזיר להם. לפני כשבוע וחצי בקבוצה בוואטסאפ של האחווה חניך אחד סיפר שהוא רב עם אותו חניך וכולם התחילו לקלל אותו. אין לו הרבה ביטחון, הוא ביישן וכשהם מציקים לו הוא עושה כל דבר אפשרי כדי להחזיר להם - זה קורה גם מחוץ לצופים (בשכונה שהוא עובר פתאום או בבית-הספר.) הוא לוקח את זה ללב מאוד וזה הכי כואב לי לראות את זה שהחניכים בכלל לא מבינים מי הוא ומה הוא וישר שופטים על פי המראה, הוא ילד מקסים. אני בקשר עם הוריו ואחותו ואני גם בקשר טוב איתו ותמיד שואלת ומתעניינת ומראה לו שאני תמיד פה אבל מה אפשר עוד לעשות? (מדריכת כיתה ו', הנהגת תל אביב יפו.)

ת: בכתיבת התשובה נעזרתי באיציק שמר – העובד הסוציאלי של תנועת הצופים. למי שלא מכיר, איציק עובד רבות מאחורי הקלעים כדי לעזור ולייעץ לכל העוסקים בחינוך בצופים להתמודד עם מצבים לא נורמטיביים ועם בעיות כמו אלו המתוארות בשאלה. אתם מוזמנים לקרוא את התייחסותו של איציק למגוון נושאים כגון אלימות, חרם, הצקות והתמודדות עם מצבי לחץ בקישור הבא: http://goo.gl/fJjerV

 


ראשית כל, עליי להיות נחרצת לרגע ולהגיד בצורה ברורה שהמצב שתיארת חייב להיפסק!
 זו בריונות והצקה שאין לה מקום בתנועה ועלייך לערב את הראשג"ד, המרכזים ואפילו גורמים בבית הספר כדי שכולם יהיו מודעים למצב ויפעלו ביחד כדי לעקור אותו מן השורש. כיצד אפשר לעשות זאת?

 

לנסח חוקים ברורים נגד הצקה – אני ממליצה לעשות פעולה שמציפה את הנושא ושבסיומה יתבקשו החניכים לנסח במשותף קוד התנהגות/אמנה/תקנון על מה מקובל ואינו מקובל בקבוצה שלנו. מיותר לציין שבכל התנכלות "קבוצתית" יש מובילים ומובלים ולכן לחץ גדול לקחת חלק בהצקה לאותו חניך שונה, גם אם אינך לגמרי מסכים או רוצה לקחת חלק בהתנהגות שלילית זו. משום כך יש לדבר על לחץ חברתי ולבקש מכל חניך לקחת אחריות על התקנון ועל עצמו ולא לקחת חלק במעשים פסולים ואף להתנגד להם.

 

במהלך הפעולה כדאי לקיים שיחה פתוחה עם החניכים ולדון בשאלות כמו:

-          מהי הצקה?

-          כיצד מרגישים חניכים הסובלים מהצקה?

-          מדוע בכלל מציקים למישהו?

-          כיצד יכול ילד הסובל מהצקות להפסיק את ההצקות?

-          האם הצקת פעם למישהו?

-          כיצד ניתן לעזור לחניך הסובל מהצקות?

-          כיצד השבט יכול לעזור לחניכים הסובלים מהצקות?

 

ניתן להעביר מסרים אלו גם על ידי משחקי תפקידים: במשחקי תפקידים מביאים סיטואציות של הצקה אופייניות ומבקשים מהחניכים לתרגל תפקידים בתרחישים המוצגים על ידי המדריך. החניך יכול לשחק את תפקיד המציק, הקורבן או החניך שנוכח בשעת אירוע ההצקה. לאחר מכן, ניתן לשוחח עם החניכים על תחושותיהם לגבי הסיטואציה שהוצגה במשחקי התפקיד. בהמשך, ניתן  לתרגל תגובות יעילות יותר של הקורבנות להצקה.

 

באותה הזדמנות את תוכלי לעודד כל חניך לפנות אליך במקרה של הצקה או התנכלות ותעבירי את המסר שאת מעורבת בנושא וזה לא משהו ש"נשאר ביניהם". כאן אני רוצה לשבח אותך על כך שאת יודעת מה קורה בחייהם של החניכים שלך, אם זה בקבוצת הוואטספ, בשכונה או בבית הספר. בדיוק לכך אנחנו מכוונים – למעורבות המדריכים שלנו בחיי החניכים גם מעבר לימי הפעילות.

 

בנוסף לפעולה שציינתי, תוכלי להעביר עוד סדרת פעולות שמתייחסות גם להתנהגות הרצויה כלומר לא רק מה אסור לעשות אלא גם מה היא התנהגות ראויה בקבוצה (ובכלל בחיים) לדוגמה קבלת השונה ועזרה לחבר. 

לאחר שהגדרת גבולות ברורים ועשית תהליך חינוכי את יכולה בהחלט להרגיש בנוח להפעיל סנקציה על החניכים שמובילים או לוקחים חלק בהצקה לאותו חניך. יש לעשות זאת כמובן תוך התייעצות ותיאום עם הראשג"ד/ית שלך אך אפשר בהחלט למנוע מהם הטבות מסוימות או לזמן אותם לשיחה שתבהיר להם שאנו לא מאפשרים התנהגות שכזו בשום אופן.

 

את מצידך המשיכי להיות המדריכה המכילה והתומכת שאת כלפי אותו חניך. המשיכי להיות בקשר עם משפחתו וחזקי אותו. החניך הצעיר הזה מתמודד עם דבר שאפילו אנחנו כמבוגרים לפעמים איננו חזקים מספיק כדי לעמוד מולו. הוא רק מגבש את זהותו ובונה את הביטחון העצמי שלו וכבר נאלץ לספוג השפלות שוודאי פוגעות בו עד מאוד. את לא תוכלי להיות חברה שלו או לטפל במצוקות שלו אבל תוכלי להיות אדם משמעותי שמראה לו שהוא מקסים ואהוב. כל אחד מהחניכים שלך שונה בדרכו, אצל החניך המלא זה בולט באופן חיצוני אבל יש חניכים שיש להם קשיים וקל להם להיטפל לאדם שמוגדר כ"שונה" כדי להרגיש חלק, כדי להרגיש שהם בסדר. כאשר את עורכת להם שיחות אישיות אמרי להם שהפנימיות היא שחשובה, שאת מצפה מהם לקבל כל אדם ושרק אנשים חלשים פוגעים באחרים.

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 1 תגובות | הוספת תגובה


1. ..
נכתב על ידי סול בנעמי משבט בני היער בתאריך 31/12/2013 בשעה 23:19