zofim.org.il
  
 


 
אתר רלי היקרה,
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר רלי היקרה, » ארכיון הכתבות » כתבה: רלי היקרה, מה זה ''המסע בצופים''?

תמונת מגזין רלי היקרה, מה זה ''המסע בצופים''? פורסם על ידי רלי היקרה
בתאריך 3/12/2013
בכתבה זו צפו 5137 גולשים

 מדריכים יקרים,

ברוכים השבים מטיולי חנוכה!

שוב תודה לכולכם על פניות מרגשות, שאלות חשובות ושיתוף באתגרים שהעיסוק בהם יכול לעזור לכולנו לצמוח ולהשתפר כמחנכים. ותודה גדולה לשבט צהלה מהנהגת ת"א יפו שאירחו אותי ביום הפעילות שלהם. התרגשתי לשמוע את חניכי כיתות ד' מדברים על מעורבות חברתית ומנהלים שיח בוגר ומשמעותי על "יציאה מהבועה." שמחתי לפגוש חבורת מרכזים צעירים אנרגטיים ומסורים שסיפרו לי כיצד הם, וקודמיהם בתפקיד, פעלו לטובת העלאת רמת ההדרכה ומידת המחויבות של המדריכים בשבט. שבט צהלה, כל הכבוד על הדרכה איכותית וטובה, אתם נפלאים!

בשיחה שלי עם המרכזים הצעירים בצהלה ובשיחות רבות אחרות גיליתי שכולכם נרגשים, ממש כמוני, לקראת תכנית ההדרכה החדשה – המסע בצופים. ההתרגשות כמובן מהולה בחוסר ודאות ובשאלות ופה זה בהחלט מקום לעסוק בהן. בחרתי שתי שאלות שקיבלתי הרלוונטיות לתכנית ההדרכה החדשה והפניתי אותן לאלעד סנדרוביץ', מנהל מחלקת הדרכה ששמח לענות ולספר לנו על עיקרי התכנית.   

ש: רלי היקרה, אני חלק מצוות מרכז הדרכה, צוות חדש בשבט שלי. אחד התפקידים שלנו כצוות מרכז הדרכה הוא לעזור למדריכים לעבור מתכנית "הדרכה 2000" לתכנית ההדרכה "המסע בצופים". לצערי, לא זכינו להסבר מספק בנוגע לתכנית, דבר המונע מאיתנו לעזור לצוותים בצורה אפקטיבית. אשמח אם תוכלי להסביר מהי בעצם תוכנית המסע בצופים ובמה היא שונה מתכנית הדרכה 2000? (כיתה יב', הנהגת שורק)

ש: רלי היקרה, אני מרגישה ולא רק אני, שבשלב מסוים ודי מוקדם בשנה כל מי שעוסק בהדרכה מרגיש עייף, עומס ולחץ מטורף באמת, קושי אדיר בהשגת המטרות, וחוסר כוח או רצון. הדרכה פתאום נתפסת כהתעסקות בלתי פוסקת במשהו שלא מצליח. אני מחפשת דרכים לשנות את המצב,להפוך את תפקיד המדריך/הראש"גד/המתעסק בהדרכה, למשהו שלא חייב להיות מלווה בהרגשה הזאת ושלא תחכה רק לסוף המחנה כדי לקבל סופסוף סיפוק אמיתי מהעשייה שלך והצדקה אליה (מרכזת צעירה, הנהגת איילון)

תשובה מאת אלעד סנדרוביץ, מנהל מחלקת הדרכה: העומס והלחץ על צוות ההדרכה כפי שמתואר בשאלה הוא לא רק תחושה שלך, אלו טענות שעולות כל הזמן מהשטח וכשחושבים על זה, זה מאוד הגיוני.
בואו נחשוב רגע על מדריך כתה ו'.
הוא בעצמו תלמיד כיתה י', הוא משקיע שעות על שעות בכתיבת פעולות, אנו מצפים ממנו לחנך לאחריות חברתית, לעזור לעצב את הזהות היהודית, ללמד צופיות מעשית, להחזיק שעתיים קבוצת ילדים בדיון על דמוקרטיה, להתייחס ולהכיר כל חניך, להוות דוגמא אישית - וכל זה הוא ממציא בעצמו.
יש לנו 10,000 מדריכים כאלה, שכותבים בעצמם כל שבוע 10,000 פעולות, הם משקיעים כל כך הרבה זמן בלכתוב פעולות עד שלא נשאר להם זמן ללמוד באמת איך להיות מדריכים. הראשג"דים שלהם עסוקים בלקבל פעולה, למשב אותה, להעביר את המשוב לרכז הדרכה, להחזיר למדריך, למשב שוב...
וכל זה במקום להכשיר את המדריכים שלהם להתמודדות עם האתגרים האדירים של שנת ההדרכה.

המסע בצופים היא לא עוד תכנית הדרכה צרה שמפרטת את התכנים שצריך להעביר. זו תפיסת הדרכה ושיטת חינוך חדשה בתנועת הצופים, שותפים בעיצובה עשרות רבות של אנשים – חניכים, מדריכים, עובדי התנועה, מתנדבים ומומחי תוכן. יחד, ניסנו לחשוב איך בדור שלנו אפשר לעשות צופים בצורה חדשה ויצירתית, ממש כמו פעם.

אז כדי שנוכל להתחיל לספר לכם על המסע בצופים צריך קודם לשאול מה זו פעולה טובה?
שאלנו המון חניכים ובוגרים וקיבלנו תשובות מפתיעות. כדי להבין למה אנחנו מתכוונים, חייבים לשמוע את הסיפור על הכלב. שמענו אותו מראש שבט בהנהגת צפון שמתארת את הפעולה הטובה ביותר שעברה, לפני בערך 30 שנה כשהייתה חניכה בכיתה ו'. המדריך שלה, הגיע בתחילת הפעולה עם כלב מלוכלך, מרוט ומלא קרציות. המדריך סיפר שהוא ראה את הכלב ברחוב, ריחם עליו, לקח אותו והחליט לאמץ אותו, אבל אם הוא יביא אותו ככה הביתה – אין סיכוי שאמא שלו תרשה לו לאמץ אותו. ובמהלך הפעולה, ניקו כל חניכי הקבוצה את הכלב, הוציאו את הקרציות, סירקו ורחצו אותו.
הסוף טוב, המדריך אימץ את הכלב והחניכים זכו בשותף חדש לפעולות כל שבוע. הפעולה הזו לא הוגשה בשלושה עותקים בפורמט ארוך הכולל שיקוף מצב, ערך מוביל וחמישה עמודי הסבר, אבל היא אמיתית, ערכית, החניכים בה קיבלו אחריות, היו פעילים ועל הדרך למדו אחריות חברתית, איך לעבוד יחד ולשמור על החי והצומח– כי הרי הם צופים.
הבנו שעלינו לשים את הדגש על החוויה, האתגר והאחריות ולא על משחקים שכאילו מסבירים את מה שהתכוונו.

מכאן בא השם המסע בצופים, כמו שבטיול, החשוב הוא החברים, החוויות, האתגר, העזרה ההדדית, כך גם בפעולות בשבט. אנו מייצרים תבנית שמאפשרת למדריך ולקבוצה לחוות חוויות מעניינות ומפתחות תוך מתן אחריות לחניכים וקיום דיאלוג בנושאי התוכן.

הפעולה במסע בצופים מחולקת לחלקים שונים. המדריך מקבל את המרכיבים ומהם הוא בונה את הפעולה ואת רצף הפעולות שנקרא מסלול.
אז אילו חלקים יש לפעולה?  חלק אחד הוא פעילות התוכן – מתודה ודיון שעוסקים בנושא מסוים. החלק השני הוא משימת המסלול – משימה שכל קבוצה בוחרת בתחילת מסלול ועליה עובדים כל הקבוצה בזמן מוגדר בפעולות וביניהן. משימות המסלול יכולות להיות- הרמת טקס, התנדבות בקהילה, מפגש עם תנועה אחרת או כל דבר שיבחרו הקבוצות. חלק נוסף הוא זמן צופיות, זמן שבו המדריך מלמד מיומנויות צופיות או מעביר חוויות צופיות מבנק המיומנויות והחוויות שהוא יקבל לכל מסלול.
בנוסף המדריך משלב זמני משחקים ומפקד בתוך הפעולה.
אנחנו בונים סל של כל המרכיבים והמדריך בונה את מסלול הפעולות, בהתאם למאפייני וצרכי הקבוצה שלו.

היום אנו משקיעים אלפי שעות בכל שבט בכתיבת הפעולות מאפס. במסע בצופים, כאשר הרבה מהפעולות יהיו נתונות ותפקיד המדריך ישתנה מממציא התוכן למרכיב ומתאים הפעולות, אנו בעצם מפנים אותו ואת הראשג"ד לעסוק בכל מה שחשוב הרבה יותר מדוח הפעולה הכתובה. הם יעסקו בחוויות, בהכשרת המדריך למשימה האדירה שלו ובקשר בין המדריך לחניכים. כדי לעזור לראשג"ד נצייד כל ראשג"ד בחוברת מלוות מסע, שממנה ישאב הכשרות למדריכים תוך כדי השנה ותכנים שמלווים את תכני המסע השכבתי של המדריכים כדי להעביר לצוות.

עכשיו בואו נתאר לעצמנו צופה, מדריך כיתה ו', אולי מדריכה? היא מובילה את חניכיה דרך "המסע בצופים". מכיוון שהיא לא צריכה להשקיע שעות בכתיבת פעולות יש לה פנאי להתפתח כאשת חינוך, להכיר את החניכים, להסתכל החוצה על המציאות, ליזום.
בקיצור להיות מדריכה טובה - להיות צופה. עכשיו דמיינו 10,000 מדריכים כאלה.

רוצים להשתתף בכתיבת התוכנית?? כנס כתיבת "המסע בצופים" יוצא לדרך. לחצו כאן לפרטים נוספים.

ולסיום, תמונה מרהיבה מטיולי חנוכה 2013, סמוך לאילת...
צולמה ע"י מיכאל זץ, מנהל המחלקה לקליטת עלייה בתנועה

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה