zofim.org.il
  
 


 
אתר רלי היקרה,
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר רלי היקרה, » ארכיון הכתבות » כתבה: חניכים שלא נכנסים לפעולה -מה עושים?

תמונת מגזין חניכים שלא נכנסים לפעולה -מה עושים? פורסם על ידי רלי
בתאריך 9/9/2013
בכתבה זו צפו 2363 גולשים

שנה טובה לכולכם ותודה על הבקשות והשאלות ששלחתם!
ניכר שאתם מלאי מרץ ומוטיבציה וחשוב לזכור שההתחלה היא תמיד קצת קשה לכולנו, גם לחניכים וגם לכל מי שעוסק בהדרכה. אחרי הכל הדרכה היא לא רק העברת תוכן, היא מושתתת על בנייה של מערכות יחסים בין המדריך לחניכים, בין החניכים בקבוצה, בין המדריך לראשג"ד ולשאר צוות ההדרכה.
זה לא יקרה תוך פעולה אחת... אז קחו נשימה עמוקה, אל תפחדו מטעויות ודאגו להתייעץ עם רכז ההדרכה הצעיר והבוגר, כי כדי לבנות מערכות יחסים איכותיות דרושה לא רק השקעה אלא גם המון סבלנות.
היום אפרסם מענה לשאלה נבחרת אבל הישארו ערניים, בקרוב מאוד אפרסם תשובה נוספת.

ש: רלי היקרה, יש חניכים שמגיעים לפעולות ולא נכנסים לפעולה עצמה. אבל לא מספיק שהם לא נכנסים לפעולה, הם גם מפריעים למהלכה... מה עושים עם החניכים מהסוג הזה?
(שישיסטית, מדריכת ה', הנהגת איילון)

ת: אני יכולה לתאר לעצמי כמה זה לא נעים, אבל חשוב לי לפתוח ולהגיד שגם החניכים שלא נכנסים לפעולה יכלו לעשות עשרות דברים אחרים והם עדיין בחרו להגיע לשבט. כלומר, עצם ההגעה שלהם מרמזת שהם רוצים להיות חלק, הם אולי לא יודעים איך, אבל בדיוק בשביל זה אנחנו כאן כדי לעזור להם.

הצעד הראשון יהיה לנסות לתפוס אותם לשיחה. לא ציינת בכמה חניכים מדובר אבל רצוי לדבר איתם בנפרד, כי הרי ברור שכל אחד מהם עומד בפני עצמו ויש לו סיבות משלו מדוע הוא לא נכנס לפעולה או מפריע למהלכה. בשיחה זו כדאי לברר מדוע החניך מגיע לפעולה? מה משך אותו לבוא לשבט? ולאחר מכן לשאול אם כן, מדוע אינו נכנס לפעולה עצמה? לשאלה זו יכולות להיות מגוון תשובות – אולי הוא לא חש חלק מהקבוצה, אולי קרה איזה אירוע בבית הספר שמשפיע על תחושת השייכות שלו, אולי הוא מתקשה להתחבר לתוכן או למתודה (יש חניכים שנרתעים ממתודות שבהן הם נדרשים להתבטא מול כל הקבוצה), אולי הוא לא בדיוק יודע איך להתנהג במסגרת בלתי-פורמלית שבה המדריך הוא צעיר, אין לו סמכות של מורה והגבולות כביכול יותר "אפורים"? ואולי הוא דווקא כן רוצה להיכנס לפעולה אבל הוא קצת נגרר אחרי הגורם המוביל בחבורה?
העיקר הוא להבין מה מונע מהחניך להשתתף בפעולה.

לאחר שהקשבנו לחניך, ניתן לחפש פיתרון בהתאם. אפשר להציע לו להשתדל להשתתף בפעולה הבאה לפחות בחצי שעה הראשונה של הפעולה ואז, אם הוא ממש רוצה הוא יכול לצאת. בדרך זו נותנים לחניך "פתח יציאה" ומנגישים לו את הפעולה בכך שמציעים לו כניסה הדרגתית. קיים כמובן סיכוי שהחניך ייסחף אל הפעילות ויתחבר כך שלא ירצה לנצל את "פתח היציאה", אך בכל מקרה, גם אם ייבחר לצאת, לפחות נהיה בטוחים שהוא ניסה, שהוא העניק לחוויה הזדמנות הוגנת ויכול להיות שכרגע הוא באמת לא מוצא את עצמו במסגרת של פעולה.

אפשרות נוספת היא להתייעץ עם הראשג"ד ורכז ההדרכה הצעיר על דרכים אלטרנטיביות לשיתוף החניך בפעילות שבטיות מחוץ לזמן הפעולה. יתרונות הפעילות והמרחב הצופי לא מסתכמים רק בפעולה ה"רגילה" שאנחנו מכירים, ואפשר לצוות את החניך לצוותים שונים הפועלים בשבט, לתת לו אחריות ולהשתמש בכישורים שלו (לדוגמה: צוות מחסן, צוות צופיות, ועדות שונות שפועלות בשבט וכו') גם אחריות\מטלה קטנה ולכאורה "לא משמעותית" יכולה להוות פתח כניסה חברתי של החניך לקבוצה. אם תתני לו\ה לדוגמא להיות שופט במשחק כדורגל בשבט, לתת לו\ה להכין שלט פרסום, לעזור בקניות לפעולה (דברים "קלילים" ולא מחייבים) והדוגמאות רבות – הדבר יוכל לחבר אותו לקבוצה ו"לשבור את הקרח". לפעמים זה כל מה שצריך.

בשיחה עם החניך יש להדגיש שגם בצופים יש גבולות ברורים ואם חניך בוחר להיכנס לפעולה הוא מקבל על עצמו את סמכותו של המדריך ונוהג בכבוד עם שאר חברי הקבוצה ואם אינו נכנס לפעולה הוא לא פוגע בשאר החברים שלו ובחוויה שלהם בכך שהוא מפריע.

לסיום, אני רוצה להכין אותך לכך שכשתיגשי לדבר עם החניכים הם עשויים להתנגד, לחוש מבוכה, לדחות את ניסיונות התקשורת שלך ולא לקחת חלק פעיל בשיחה.
ההמלצה שלי אליך היא לא להפסיק לנסות. המשיכי להזמין אותם להיות חלק מהקבוצה ודאגי להבהיר להם שהדלת פתוחה ושתשמחי להיות המדריכה שלהם כשיהיו מוכנים. התפקיד שלך הוא לוודא שהם יודעים שיש להם מקום בצופים.
זכרי – גם אם הם לא נכנסים לפעולה - אם הם באים לשבט > כנראה שהם רוצים להיות שם ולקחת חלק.
בהצלחה!

-רלי-

מחלקת הדרכה 

יש לכם רעיונות שלא נכתבו כאן?

הגיבו לכתבה זו

 

לחצו כאן לשליחת שאלה לרלי

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה