zofim.org.il
  
 


 
שבט דרור
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » שבט דרור » ארכיון הכתבות » כתבה: "קדושים תהיו"

תמונת מגזין "קדושים תהיו" פורסם על ידי צוות האתר
בתאריך 27/4/2007
בכתבה זו צפו 1113 גולשים

וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם--קְדֹשִׁים תִּהְיוּ...    ... וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן-הָעַמִּים".

 

השבת אנו נקראת 2 פרשות מספר ויקרא שיחוברו יחדיו לקריאה השבועית, פרשת אחרי ופרשת קדושים. אירוע זה קורה מידי פעם כאשר יש צורך לחבר את הקריאות על מנת להספיק לקרא את כל הפרשות שבתורה עד למועד השנתי בו נציין את סיום הקריאה כולה – שמחת תורה.

 

פרשת קדושים תחילתה בפסוק (נראה למעלה) ואמרת אליהם: "קדושים תהיו!" ולאחר פרוט של הציוויים השונים המפורטים בהמשך לגבי אורחות החיים ובהם "איש אמו ואביו תיראו"" לא תגנובו ולא תכחשו ולא תשקרו איש בעמיתו" "...לא תעשוק את רעך... לא תלין פעולת שכיר אתך עד בוקר. לא תקלל חרש... בצדק תשפוט עמיתך. לא תלך רכיל לא תשנא את אחיך בללבבך... לא תקום ולא תטור... ואהבת לרעך כמוך". מסתיים הקטע הראשון בפסוק: "וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים, כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה'; וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן-הָעַמִּים, לִהְיוֹת לִי".

 

כאן נשאלת השאלה, במה עלינו להבדל מהעמים?!? אם נאמר שהכוונה היא לכך שעלינו לחיות על פי התורה והמצוות, הרי שלא מתאים לכאן המושג היבדלות שכן לגויים אין כל שייכות לתורה – היא ניתנה אך ורק לישראל, אם נאמר שהכוונה היא ציווי בחוקים הנוגעים לגבי מה מותר לאכול ולשתות ומה אסור, הרי שגם כאן אין לנו את הייחודיות שלנו באופן גורף, גם לאומות העולם חוקים לעניינים דומים, ובתחומים נוספים בחיי היום יום, כגון מסחר וכו'

 

עתה כבר ברור לנו שהציווי הזה מתייחס לדברים שבהם יש דמיון בין היהודי לגוי, ואף בעניינים אלה מצווה התורה: קדושים תהיו, היו מובדלים מאומות העולם. איך?!?

 

הרמב"ן מסביר שקדושה היא תוצאה של
גילוי איפוק בתחום הדברים המותרים לנו.

 

אז מתוך דברי הרמב"ן אנחנו מבינים שבכדי לענות על הציווי קדושים תהיו, אנו לא יכולים להסתפק במצוות ובחוקים שהונחו לנו אלא עלינו לחשוב מעבר להם...
אתן לכם דוגמא למה הדבר דומה: לפעמים אנו מקבלים הוראה, הוראה שהייתה מאוד ברורה אך במקרה מסויים אנו מתפתים לעשות משהו שהוא מן התחום האפור בכל הקשור לביצוע ההוראה... אנו מנסים לפרש את מילות ההוראה באופן שיתאימו לרצונותינו, נדבקים בדיוק רב לכל מילה ומילה ומנסים לפרש את ההוראה בצורה הבסיסית ביותר... מי מכם שכבר הדריך ומדריך חניכים יודע טוב מאוד ולבטח מנוסה מאוד במצבים בהם החניכים אומרים לכם שאתם אמרתם דבר אחד מתוך כוונה לדוגמא או הכללה אך הם עשו דבר שאם מסתכלים על הדבר כפשוטו, הרי שבפועל הם לא עשו כל דבר בניגוד להוראה – זה חוסר איפוק בדברים המותרים לנו.

 

בכל חברה תרבותית נמצא שיש אוסף של חוקים, אך ישראל אמורים להיות נבדלים – קדושים, ובכדי לעשות כן, לא מספיק בחוקים הרגילים הכתובים, אלא עלינו להבין את אורח החיים שלנו כדרך בה עלינו לחשוב על הכל, להבין שגם כאשר אנו נתקלים במצבים שבהם יש תחום אפור, מה שנקרא כשר אבל מסריח, שם עלינו להקפיד שבעתיים, לשלוט בעצמנו ובכך לענות על הציווי "קדושים תהיו".

 

שבת שלום

 

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה